miercuri, 23 martie 2016

Taxe si impozite traducatori autorizati 2016

Foto: www.capital.ro
Esti traducator autorizat si nu esti la zi cu informatiile referitoare la obligatiile tale fiscale pentru anul 2016?

Vrei sa afli exact ce procent din veniturile tale trebuie sa dai la stat?

Ai auzit de noul Cod Fiscal care a intrat in vigoare la 01 ianuarie 2016?

Dar de obligatia de a achita obligatoriu contributii de asigurari sociale (CAS) ai auzit?

Dar de obligatia de a achita un impozit majorat pentru cladirea/ casa unde ti-ai inregistrat sediul??

Daca nu esti inca traducator autorizat dar ai plan sa te autorizezi anul acesta sau esti in cautare de informatii referitoare la aceasta meserie, sper sa nu te sperii cand vei vedea la finalul acestei postari cam cat plateste un coleg din breasla in care vrei sa intri.

Inainte de incepe cu taxele, trebuie sa stabilim de la bun inceput ca vom vorbi despre contributiile traducatorilor autorizati de Ministerul Justitiei care sunt inregistrati la administratia fiscala ca "profesie liberala" si realizeaza venituri din activitati independente.


NU este vorba despre PFA-urile inregistrate la Registrul Comertului, o confuzie larg raspandita in randul traducatorilor.

Asadar, sa o luam pe rand cu taxele si impozitele:

A. Impozite si contributii obligatorii:

1. Impozitul pe venitul realizat reprezentand 16%.

Trebuie mentionat ca din anul 2012 impozitul pe venit nu mai este deductibil (adica nu-l vei putea incadra in contabilitate la rubrica de cheltuieli). Va trebui sa-l achiti practic din profitul tau.

2. Contributia pentru asigurari sociale de sanatate (CASS) reprezentand 5,5%.

Spre deosebire de impozitul de venit, contributia de asigurari de sanatate este deductibila. Atentie insa: aceasta contributie trebuie achitata obligatoriu (de la 01.07.2012) chiar daca esti angajat cu contract de munca intr-o companie.

3. Contributia de asigurari sociale (CAS) reprezentand 10,5% sau 26,3%, in functie de optiunea aleasa.

Si aceasta contributie este deductibila, la fel ca cea pentru asigurarile sociale de sanatate.

ATENTIE! Prima scadenta pentru toate taxele si impozitele mentionate mai sus este 25 martie 2016.

4. Impozitul pentru cladiri cu destinatie mixta - locuinta si sediu de firma

La inceputul anului 2016 a fost o intreaga nebunie cu impozitul pe care profesiile liberale, PFA-urile sau firmele urmau sa-l plateasca pentru cladirile unde au sediul inregistrat.

Am urmarit subiectul pentru ca nu luasem in calcul nicicum cand mi-am inceput activitatea ca ar trebui sa achit un impozit de cladire de aproximativ 20 de ori mai mare. Evident, ma gandeam si eu ca altii: inchid totul si gata...

Vestea buna a venit insa in data de 13 martie 2016 de la purtatorul de cuvant al guvernului care anunta ca persoanele fizice autorizate, profesiile liberale etc. care isi desfasoara activitatea in locuinta de domiciliu, nu vor trebui sa plateasca un impozit majorat pentru respectiva proprietate daca nu isi deduc utilitatile din veniturile obtinute.

"Au fost completate prevederile referitoare la depunerea declarațiilor de către persoanele fizice care au în proprietate clădiri cu destinație mixtă sau nerezidențială. În cazul persoanelor care au în proprietate clădiri cu destinație mixtă pentru care suprafețele folosite în scop rezidențial și cele folosite în scop nerezidențial nu pot fi evidențiate distinct, dacă proprietarul depune declarația privind destinația mixtă a clădirii, însoțită de o declarație pe propria răspundere prin care se atestă faptul că “nici una din cheltuielile cu utilitățile nu este înregistrată în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică” se va datora impozitul pe proprietăți utilizate în scop rezidențial. Prin cheltuieli cu utilitățile se înțelege cheltuieli comune aferente imobilului, energia electrică, gaze natural, termoficare, apă, canalizare." (www.stiripesurse.ro)

B. Contributii optionale

1. Contributia pentru asigurarea de somaj

Desi nu este obligatorie, poti alege sa o platesti pentru a beneficia de ajutor de somaj cand nu vei mai avea activitate si vei mai trage speranta ca te vor navali din nou clientii.

Aceasta este de 0,5% din venitul la care vrei sa te asiguri.

2. Contribuția pentru concedii și indemnizații (FNUASS)

Este vorba despre contributia prin care vei beneficia de concediu medical, concediu medical de sarcina/lauzie sau de indemnizatia pentru cresterea copilului.

Nici aceasta nu este obligatorie dar daca vrei sa o achiti este in valoare de 0,85% din veniturile supuse impozitarii. In plus, daca vrei sa beneficiezi de aceste concedii si indemnizatii, trebuie sa depui obligatoriu declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii. Aceasta se depune la Casa de Asigurari de Sanatate de pe raza domiciliului tau, pentru ca cei de acolo sa te ia in evidenta ca platitor de contributie de asigurari sociale de sanatate.

Practic, socoteala sta cam asa:

Intr-un an, in calitate de traducator autorizat va trebui sa virezi la stat taxe si impozite in procent de 32% daca alegi sa achiti contributia la fondul de pensii in procent de 10,5%. (16% + 5,5% + 10,5% = 32%)

Daca insa alegi varianta de pensii cu contributia de 26,3%, taxele si impozitele vor fi in procent de 47,8%. (16% + 5,5% + 26,3% = 47,8%)

Te las pe tine sa faci calculele si sa vezi cu ce suma ramai la sfarsit de an ca profit si daca merita sa fii traducator autorizat in Romania.


Aboneaza-te la newsletter! Vei primi direct pe e-mail ultimele noutati din domeniul traducerilor. Iar daca ti-a placut postarea, da-i share pe reteaua ta socializare preferata alegand din pictogramele de mai jos.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...